/ Blog / Τι είναι η λογοκλοπή;
Τι είναι η λογοκλοπή;

Τι είναι η λογοκλοπή;

Στη διάρκεια της φοιτητικής σου ζωής κάπου θα έχεις ακούσει τον όρο “λογοκλοπή” ή ελληνιστί, “plagiarism”. Τι σημαίνει λοιπόν λογοκλοπή; Πώς θα γνωρίζεις με σιγουριά ότι δεν έχεις υποπέσει στο αδίκημα της κλοπής του λόγου κάποιου τρίτου προσώπου; Υπάρχουν τρόποι να την αποφύγεις στην εκπόνηση της εργασίας σου; Σε αυτό το άρθρο θα απαντήσουμε σε όλες τις ερωτήσεις σου! 

Τι είναι η λογοκλοπή

Με τον όρο “λογοκλοπή” δηλώνεται η ιδιοποίηση έργων ή ιδεών άλλων δημιουργών. Δεν έχει καμία σημασία εάν η πράξη αυτή έγινε από πρόθεση ή εκούσια. Η λογοκλοπή παρουσιάζεται κάθε φορά που χρησιμοποιούμε τις ιδέες ή μέρος του έργου ενός άλλου δημιουργού παρουσιάζοντας το ως δικό μας.

Η λογοκλοπή δεν αποτελεί μόνο ένα ηθικό παράπτωμα, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι. Αποτελεί σημαντικό πειθαρχικό παράπτωμα και μπορεί να οδηγήσει σε ποινές ανάλογες προς τη βαρύτητα του, τις ειδικές συνθήκες τέλεσής του και το βαθμό της υπαιτιότητας του συντάκτη. 

Γι’ αυτό το λόγο, θα πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός όταν χρησιμοποιεί την άποψη ή τη γνώση τρίτων. Ακόμη και στην περίπτωση που αναφέρεται σε προηγούμενη εργασία του ιδίου του του εαυτού, θα πρέπει να μπει η αντίστοιχη παραπομπή. Σε διαφορετική περίπτωση, δίνεται πάντοτε η εντύπωση ότι μέσω του έργου προσφέρεται μία νέα γνώση στην επιστημονική κοινότητα, πράγμα το οποίο μπορεί να δημιουργήσει απορίες και ενστάσεις.

Πότε συμβαίνει η λογοκλοπή;

Η αλήθεια είναι ότι στις μέρες μας, η πρόσβαση στη γνώση είναι πολύ πιο εύκολη και άμεση απ’ ότι συνέβαινε παλαιότερα, χάρη στο διαδίκτυο. Πριν μερικά χρόνια οι φοιτητές περνούσαν αμέτρητες ώρες στις βιβλιοθήκες, προκειμένου να συντάξουν το έργου τους. Σήμερα, το διαδίκτυο έχει κάνει τα πράγματα πολύ πιο απλά και έχει αποδειχθεί ο πολύτιμος σύμμαχος των φοιτητών. Αυτό είχε και ως αποτέλεσμα όμως, το φαινόμενο της λογοκλοπής ν’ έχει αυξηθεί ραγδαία. 

Η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, έκανε το φαινόμενο της λογοκλοπής, γνωστό και ως “copy-paste” μία τάση κατά τη συγγραφή ακαδημαϊκών έργων. Έτσι, κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα, διαθέτει σύγχρονα προγράμματα ελέγχου λογοκλοπής, όπως το δημοφιλές turnitin, προκειμένου να ελέγξει τη γνησιότητα ενός κειμένου. 

Το φαινόμενο της λογοκλοπής παρατηρείται όταν χρησιμοποιούμε είτε ένα ολόκληρο το έργο, είτε τις λέξεις ή ιδέες ενός άλλου δημιουργού, χωρίς να κάνουμε αναφορά στην πηγή που περιγράφονται αυτές οι πληροφορίες. Σημειώνεται μάλιστα, ότι λογοκλοπή δεν αποτελεί μόνο ο γραπτός λόγος κάποιου άλλου. Οι λέξεις και οι ιδέες των άλλων, είτε πρόκειται για γραπτό κείμενο, είτε για περιεχόμενο βίντεο, μουσική ή εικόνες, που μπορεί να παρουσιαστεί ως το αποτέλεσμα αναζήτησης, μελέτης και έρευνας ενώ δεν είναι δικό μας, μπορεί να θεωρηθεί η αξιόποινη πράξη της λογοκλοπής 

Η παγίδα της “παράφρασης”

Όταν χρησιμοποιούνται φράσεις άλλων συγγραφέων, με κάποια παραποίηση ή παράφραση, ο σκοπός είναι να δοθεί η εντύπωση ότι το κείμενο είναι πρωτότυπο. Μία συνηθισμένη τεχνική και παγίδα στην οποία πέφτουν πολλοί φοιτητές, είναι η αλλαγή της σειράς των λέξεων μιας πρότασης. Είναι όμως μία σωστή τακτική για την αποφυγή της λογοκλοπής;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρα “όχι”. Η παράφραση των πληροφοριών που έχουμε αντλήσει από κάποια πηγή, παρατηρείται συχνά στις φοιτητικές εργασίες. Ειδικότερα, πρόκειται για την παράφραση του λόγου και του ύφους ενός συγγραφέα, χωρίς να αναφερόμαστε στην πηγή. Με αυτό τον τρόπο, ωστόσο, είναι πιθανό να παραποιούμε ή να αλλοιώνουμε πληροφορίες ή δεδομένα. 

Η παραλλαγή λόγων ή φράσεων θα μπορούσε να συνιστά την επαναδιατύπωση του ίδιου νοήματος με άλλα λόγια. Ο πραγματικός σκοπός πίσω από αυτή την τεχνική είναι να μεταφέρουμε το μήνυμα της πρωτογενούς πηγής όχι λέξη προς λέξη, αλλά δείχνοντας ότι έχουμε κατανοήσει πλήρως το νόημα και μπορούμε να το απλοποιήσουμε φραστικά. Ωστόσο, η παράφραση θα πρέπει να γίνει σωστά, όχι μόνο με μία αντικατάσταση λέξεων με συνώνυμα τους ή αλλαγή στη σειρά. Χρειάζεται αλλαγή στη συνολική δομή της πρότασης. 

Θα πρέπει βέβαια να τονίσουμε, ότι όπως είναι λογικό, μερικά αποσπάσματα δε μπορούν να περιγραφούν με δικά μας λόγια. Για παράδειγμα ο ορισμός μία έννοιας. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να παραθέσουμε ακόμη και αυτούσια μία φράση ή πρόταση, εφόσον όμως την περικλείουμε σε εισαγωγικά «…». 

Ασφαλώς, χρειάζεται σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις η πηγή, δηλαδή η βιβλιογραφική αναφορά. Και αυτό διότι ακόμη και να περιγράψουμε μία θεωρία με δικά μας λόγια, δεν παύει αυτή η θεωρία ν’ ανήκει σε κάποιον στοχαστή που θα πρέπει να επισημάνουμε. Διαφορετικά, θα δώσουμε την εντύπωση ότι μόλις ανακαλύψαμε μία νέα γνώση για την επιστημονική κοινότητα και θα υποπέσουμε και πάλι, στο αδίκημα της λογοκλοπής.

Χρειάζεσαι έλεγχο λογοκλοπής στην εργασία σου;

Εάν έχεις αμφιβολίες για τη γνησιότητα του έργου σου, η InstaPen μπορεί να σου εγγυηθεί τον έλεγχο λογοκλοπής στο έργο σου, μέσω των ειδικών λογισμικών ελέγχου που έχει στη διάθεση της. Ο έλεγχος λογοκλοπής προσφέρεται εφόσον επιλέξεις αυτήν την υπηρεσία κατά την αγορά της προσφοράς ενός εκπονητή,  για κάθε έργο το οποίο παραδίδεται μέσω της πλατφόρμας μας, σε συνδυασμό με την Εγγύηση Επιστροφής Χρημάτων κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τη συνεργασία σου με έναν από τους εκπονητές της ομάδας μας. 

Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να υποβάλεις την παραγγελία σου εύκολα και δωρεάν και σύντομα θα λάβεις προσφορές απευθείας από τους εκπονητές μας. Μόλις το έργο σου ολοκληρωθεί, εφόσοσν το επίλεξες κατά την αγορά της προσφοράς, θα πραγματοποιήσουμε έναν ολοκληρωμένο έλεγχο λογοκλοπής, ώστε να μην ανησυχείς για τη γνησιότητα του έργου σου.

Είσαι φοιτητής; Κάνε εγγραφή και ανέβασε δωρεάν την εργασία σου.


Έχεις εμπειρία στη συγγραφή ακαδημαϊκών εργασιών; Join us!.