Η εκπαίδευση στην Ελλάδα εισέρχεται σε μια περίοδο σημαντικών μεταρρυθμίσεων, ιδίως στην ανώτατη εκπαίδευση (ΑΕΙ). Οι αλλαγές αυτές αφορούν θεσμικά, διοικητικά, εκπαιδευτικά και διαδικαστικά θέματα, με στόχο να βελτιώσουν την ποιότητα, τη διαφάνεια, τη διεθνοποίηση, και την προσβασιμότητα. Ακολουθούν τα βασικά σημεία:
1. Ίδρυση μη - κρατικών πανεπιστημίων, αδειοδότηση
- Από τον Ιανουάριο του 2025 ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για αδειοδότηση μη-κρατικών πανεπιστημίων.
- Αν όλα εξελιχθούν κανονικά, τα πρώτα μη-κρατικά πανεπιστήμια αναμένεται να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2025.
- Αυτό αποτελεί σημαντική αλλαγή στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, καθώς μέχρι τώρα η ανώτατη εκπαίδευση ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου δημόσιο προνόμιο.
2. Διεθνοποίηση και διπλά/κοινά πτυχία
- Δημόσια ΑΕΙ συνάπτουν περισσότερες συνεργασίες με ξένα πανεπιστήμια, με στόχο κοινά ή διπλά πτυχία (joint/dual degrees).
- Το πρόγραμμα Study in Greece ενισχύεται ως μέρος της στρατηγικής εξωστρέφειας και προσέλκυσης ξένων φοιτητών και συνεργασιών.
3. Νέο σύστημα εισαγωγής & Εθνικό Απολυτήριο
- Η θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου προβλέπεται να εφαρμοστεί στο σχολικό έτος 2026–27 για τους μαθητές της Α’ Λυκείου, που αυτή τη στιγμή είναι στη Β’ Γυμνασίου.
- Με το Εθνικό Απολυτήριο, αλλάζει ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών, υπολογισμού βαθμολογιών, καθώς και το πως διαμορφώνονται οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ.
4. Ρυθμίσεις για τους εισακτέους, ειδικές κατηγορίες
- Νέες υπουργικές αποφάσεις καθορίζουν ποσοστά εισαγωγής για αποφοίτους ΕΠΑΛ, για επαναληπτικές Πανελλαδικές, για ειδικές κατηγορίες (π.χ. Έλληνες του εξωτερικού).
- Για παράδειγμα, ορίζεται 5% για Πολυτεχνικές και Ιατρικές σχολές για ΕΠΑΛ, 10% για τα περισσότερα ΑΕΙ, και υψηλότερα ποσοστά για ειδικά ιδρύματα.
5. Φοιτητικές αλλαγές: μετεγγραφές, ποινολόγιο, διαγραφές, κατατακτήριες
- Αλλαγές στις μετεγγραφές: η εγκύκλιος θα εκδοθεί νωρίτερα (τέλη Σεπτεμβρίου – αρχές Οκτωβρίου) ώστε οι μετεγγραφές να ολοκληρώνονται νωρίτερα και να μην καθυστερούν την έναρξη σπουδών.
- Εισάγεται νέο ποινολόγιο φοιτητών, νέες ρυθμίσεις για διαγραφές, καθώς και για κατατακτήριες εξετάσεις.
6. Ποιότητα, αυτονομία, υποδομές
- Ενίσχυση του συστήματος διασφάλισης ποιότητας στα ΑΕΙ: αυστηρότερα κριτήρια, περισσότεροι έλεγχοι.
- Αυτονομία μεγαλύτερη για τα ιδρύματα – διοικητική και ακαδημαϊκή.
- Νέες φοιτητικές εστίες, μέσω ΣΔΙΤ, σχεδιάζονται για να καλύψουν ανάγκες στέγασης.
7. Επιπτώσεις για φοιτητές – προκλήσεις & ευκαιρίες
Ευκαιρίες: μεγαλύτερη επιλογή πανεπιστημίων, διεθνείς συνεργασίες, δυνατότητες για διπλά πτυχία, πιθανότητα να προωθηθεί πιο σύγχρονη εκπαίδευση, καλύτερη υποδομή, καλύτερη στέγαση.
Προκλήσεις: μετάβαση σε νέο σύστημα μπορεί να έχει “κενά” στην ενημέρωση, προσαρμογή, πιθανές δυσκολίες στο να καταλάβουν οι φοιτητές/ μαθητές τα νέα συστήματα εισαγωγής ή αξιολόγησης.
Κίνδυνος άνισων δυνατοτήτων, ειδικά για όσους βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές ή όσους δεν έχουν γνώση ξένων γλωσσών αν είναι απαιτούμενες για Εθνικό Απολυτήριο.
Τι πρέπει να ξέρουν οι φοιτητές & προετοιμασία
- Να ενημερωθούν έγκαιρα για τις αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών τους, τις προθεσμίες μετεγγραφών, κατατακτηρίων, διαγραφών.
- Να ελέγχουν τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας, των πανεπιστημίων τους.
- Να προετοιμάσουν τυχόν απαιτήσεις για πιστοποιήσεις ξένων γλωσσών (αν συνδεθούν με Εθνικό Απολυτήριο).
- Να γνωρίζουν τα δικαιώματα & υποχρεώσεις τους με βάση το νέο ποινολόγιο και τις διαγραφές.
- Να επιδιώξουν διεθνή / κοινά προγράμματα σπουδών αν τους ενδιαφέρει εξωστρέφεια ή διεθνικές πιστοποιήσεις.
Προβλέψεις & Προκλήσεις
- Η μετάβαση θα είναι σταδιακή, όχι όλα θα εφαρμοστούν αμέσως, κάποιες διατάξεις θα ισχύσουν σε συγκεκριμένα έτη.
- Όσο πιο ξεκάθαρα επικοινωνηθούν αυτά τα νέα μέτρα από το Υπουργείο και τα πανεπιστήμια τόσο πιο ομαλά θα περάσει η αλλαγή.
- Η ποιότητα της εφαρμογής (υποδομές, προσωπικό, χρηματοδότηση) θα κρίνει αν οι αλλαγές θα αποδώσουν.
10 Συχνές Ερωτήσεις για την Ανώτατα Εκπαίδευση στην Ελλάδα
Τι ακριβώς είναι το “Εθνικό Απολυτήριο” και πώς διαφοροποιείται από το σημερινό απολυτήριο;
Το Εθνικό Απολυτήριο είναι μια νέα μορφή απολυτηρίου Λυκείου που σχεδιάζεται να αντικαταστήσει το σημερινό απολυτήριο. Θα λαμβάνει υπόψη τις βαθμολογίες από τις τρεις τάξεις του Λυκείου με ειδικούς συντελεστές για κάθε τάξη (η Γ’ Λυκείου θα έχει τον μεγαλύτερο συντελεστή) και όχι απλώς τα αποτελέσματα των τελικών εξετάσεων.
Επίσης, συνδέεται με πιστοποιήσεις ξένων γλωσσών, για να χορηγηθεί το Εθνικό Απολυτήριο, ο μαθητής πρέπει να έχει γνώση μιας ξένης γλώσσας όπως θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση.
Ο βασικός στόχος είναι η πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης σε διάρκεια και όχι στιγμιαία.
Ποιες είναι οι συνέπειες για την εισαγωγή στα ΑΕΙ με το νέο σύστημα;
Με την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου, αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος καθορισμού των βάσεων εισαγωγής. Οι βαθμολογίες από όλες τις τάξεις του Λυκείου θα συμβάλλουν στον τελικό βαθμό που θα αξιολογεί τους υποψηφίους.
Επιπλέον, θα υπάρξουν αλλαγές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Μάλιστα, μελετάται η κατάργησή της μετά την πλήρη εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου.
Αυτό μπορεί να σημαίνει διαφοροποιήσεις στο ποιοι θα έχουν πρόσβαση σε ορισμένα τμήματα.
Τι σηματοδοτεί η λειτουργία μη-κρατικών πανεπιστημίων;
Σηματοδοτεί μια θεμελιώδη αλλαγή την είσοδο των μη-κρατικών πανεπιστημίων στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μέχρι τώρα, οι δημόσιες σχολές ήταν ο κανόνας. Η διαδικασία αδειοδότησης που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2025 ανοίγει τον δρόμο για ιδιωτικές ή μη κρατικές μορφές ΑΕΙ.
Αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει ανταγωνισμό, περισσότερες επιλογές για τους φοιτητές αλλά και απαιτεί προσοχή στην ποιότητα και διασφάλιση των προδιαγραφών.
Πως θα επηρεάσουν οι αλλαγές στους εισακτέους τις ΕΠΑΛ, τα ΓΕΛ και άλλες ειδικές ομάδες;
Έχουν οριστεί ειδικά ποσοστά για αποφοίτους των ΕΠΑΛ: για Πολυτεχνικές και Ιατρικές σχολές περίπου 5%, για τα περισσότερα ΑΕΙ περίπου 10%, για κάποια ειδικά ιδρύματα ακόμα περισσότερο.
Επιπλέον, ειδικές κατηγορίες - όπως Έλληνες του εξωτερικού, αλλοδαποί, υποτρόφοι - θα έχουν ποσοστώσεις εισαγωγής. Αυτό δίνει μια ευκαιρία σε πιο ευρύ φάσμα υποψηφίων, ώστε να έχουν πρόσβαση στα ΑΕΙ με πιο δίκαιο τρόπο.
Τι αλλαγές υπάρχουν για φοιτητές ήδη εγγεγραμμένους;
Οι φοιτητές που ήδη σπουδάζουν θα αντιμετωπίσουν αλλαγές στη διαχείριση της φοίτησής τους, όπως:
Μετεγγραφές: πιο έγκαιρες προθεσμίες και γρηγορότερη ανακοίνωση αποτελεσμάτων, ώστε να μην καθυστερούν τη φοίτησή τους.
Ποινολόγιο: νέες ρυθμίσεις για ποινές σε περιπτώσεις απουσιών, σε αποτυχίες μαθημάτων, συμπεριφορικά θέματα.
Διαγραφές: πιθανές διαγραφές όσων δεν εκπληρώνουν τις προϋποθέσεις φοίτησης ή υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο αποτυχιών.
Κατατακτήριες: αλλαγές στις διαδικασίες, πιθανώς περισσότερες ευκαιρίες ή διαφορετικά κριτήρια.
Πότε ακριβώς αρχίζουν να ισχύουν αυτές οι αλλαγές;
- Η διαδικασία αδειοδότησης μη κρατικών πανεπιστημίων ξεκίνησε από Ιανουάριο 2025.
- Το Εθνικό Απολυτήριο προβλέπεται να εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2026-27.
- Ορισμένες εισαγωγικές ρυθμίσεις και ποσοστά για αιτήσεις φοιτητών για το ακαδημαϊκό έτος 2025‑2026 ήδη ανακοίνωθηκαν.
Πως επηρεάζεται η ποιότητα εκπαίδευσης από αυτές τις αλλαγές;
Θετικά σημεία:
- διεκδίκηση καλύτερης διασφάλισης ποιότητας μέσω ελέγχων και προδιαγραφών.
- διεθνείς συνεργασίες και κοινά προγράμματα αυξάνουν το επίπεδο, φέρνουν νέες μεθόδους, ανταγωνισμό, πιθανόν νέες πηγές χρηματοδότησης.
- βελτίωση υποδομών, φοιτητικής ζωής (π.χ. εστίες) μπορεί να συντελέσει σε καλύτερο περιβάλλον μάθησης.
Προβλήματα/κινδύνους:
- αν οι νέοι θεσμοί δεν ελέγχονται επαρκώς, υπάρχει κίνδυνος ποιότητας χαμηλής στάθμης στα μη κρατικά πανεπιστήμια.
- πιθανή δυσαρμονία με την αγορά εργασίας αν τα προγράμματα σπουδών δεν προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες.
- διαφορές μεταχείρισης φοιτητών με βάση περιοχή, γλωσσικές απαιτήσεις, οικονομική δυνατότητα.
Τι πρέπει να προσέξουν οι μαθητές Λυκείου που ετοιμάζονται για εισαγωγή στα ΑΕΙ;
- Να μάθουν αν θα ισχύει το Εθνικό Απολυτήριο για αυτούς, και πώς θα διαμορφωθεί ο βαθμός τους.
- Να είναι ενήμεροι/ες για τις διαθέσιμες επιλογές μη κρατικών πανεπιστημίων, κοινών προγραμμάτων, ή προγραμμάτων με συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια.
- Να φροντίσουν για τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις ξένων γλωσσών αν αυτές συνδεθούν με το νέο απολυτήριο.
- Να επιλέξουν σχολές/τμήματα με προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες ισορροπίες εισαγωγής, ποσοστά ΕΠΑΛ, ειδικές κατηγορίες.
Τι συμβαίνει με τις μετεγγραφές και πως έχουν αλλάξει;
- Οι μετεγγραφές θα διεκπεραιώνονται νωρίτερα, η εγκύκλιος αναμένεται τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου.
- Υπάρχει πρόβλεψη ότι οι υποψήφιοι που εισέρχονται από επαναληπτικές πανελλαδικές θα παίρνουν μετεγγραφή κατά υπέρβαση του γενικού ποσοστού των μετεγγραφών — ώστε να μην καθυστερούν ή αποκλείονται στις διαδικασίες.
Ποιες διαδικασίες πρέπει να παρακολουθεί ένας φοιτητής για να διασφαλίσει ότι επωφελείται από τις αλλαγές;
- Να διαβάζει τις εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας και των πανεπιστημίων του, ειδικά σε σχέση με τις καταγραφόμενες ημερομηνίες για μετεγγραφές, διαγραφές και βαθμολογίες.
- Να ελέγχει την ιστοσελίδα του πανεπιστημίου του για διπλά/κοινά προγράμματα, συμμετοχές διεθνών συνεργασιών.
- Να συμβουλευτεί ακαδημαϊκούς/σύμβουλους σπουδών για τις επιλογές του προγράμματός του, ειδικά αν σκέφτεται να σπουδάσει σε μη κρατικό πανεπιστήμιο ή να κάνει μεταπτυχιακό/διπλό πτυχίο.
- Να σχεδιάσει νωρίς τα έξοδα, τη διαμονή και τις πιστοποιήσεις (γλώσσες, λοιπά αναγνωρισμένα προσόντα) που πιθανόν να απαιτούνται.
Συμπέρασμα
Οι αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση από το 2025 είναι σημαντικές και ευρείς. Υπάρχει ευκαιρία για βελτίωση και εκσυγχρονισμό, αλλά η επιτυχία τους θα εξαρτηθεί από την έγκαιρη και σαφή ενημέρωση, την ποιότητα της εφαρμογής και την υποστήριξη των φοιτητών και εκπαιδευτικών. Οι φοιτητές που είναι ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι θα μπορέσουν να επωφεληθούν περισσότερο.